0 0.00

Focus op onderwijsachterstand of op mogelijke leerwinst?

Geplaatst op door Erik Groot Koerkamp

Scholen willen weten welke impulsen het meest effect zullen hebben op de leerprestaties na de lock down. Wat daarbij kan helpen is een toegankelijke samenvatting van het internationale onderwijsonderzoek (meer dan 13.000) over het onderwijs aan 5-16-jarigen, uitgebracht door de Britse Education Endowment Foundation (EEF).

De Teaching and Learning Toolkit en de Early Years Toolkit zijn ontworpen om leraren en schoolleiders te ondersteunen die beslissingen nemen over hoe ze de leerresultaten kunnen verbeteren, met name voor kansarme kinderen en jongeren. Samen presenteren de Toolkits meer dan 40 benaderingen om het onderwijs en het leren te verbeteren, elk samengevat in termen van:

  1. het gemiddelde effect  ervan op de eindtermen uitgedrukt in maanden leerwinst;
  2. de kosten ervan;
  3. de sterkte van het bewijsmateriaal  dat het ondersteunt.

De Toolkits maken geen definitieve beweringen over wat zal werken om de resultaten op een bepaalde school te verbeteren. In plaats daarvan geven ze informatie van hoge kwaliteit over wat waarschijnlijk gunstig zal zijn op basis van bestaand bewijs.

Wat meteen opvalt is dat kostbare impulsen als kleinere klassen, persoonlijke begeleiding en verlengde schooldagen als minder effectief uit de bus komen en impulsen gericht op de kwaliteit van feedback, op metacognitie & zelfregulerend leren en op begeleiding van groepjes er juist als veel belovend uitspringen.

Nieuwsgierig geworden? Klik dan hier voor meer informatie over het trainingsaanbod van denkenkunjeleren.